top of page

Merking av retusjert reklame: Det du trenger å vite

Fra 1. juli 2022 kreves merking av retusjert reklame. Viktig for annonsører, influencere og reklameutformere. Les blogginnlegget for å lære.
Merking av retusjert reklame: Det du trenger å vite

Fra 1. juli 2022 ble det innført krav om at retusjert reklame i stillbilder og video må merkes. Dette er en viktig endring som påvirker annonsører, influencere og de som utformer reklame. I dette blogginnlegget vil jeg forklare hva disse nye reglene innebærer og hva du må gjøre for å overholde dem.


Hva slags endringer skal merkes?

Det er også viktig å merke seg at selv en lav grad av retusjering krever merking. Det er imidlertid ikke krav om merking ved etterbehandling av bilder som ikke medfører endringer av kroppens fasong og størrelse, men kun påvirker hud, med mindre endringen medfører kroppspress.


Hvilken type reklame skal merkes?

Kravet om merking gjelder både stillbilder og levende bilder. Dette inkluderer reklame i aviser, blader, magasiner, bilder i sosiale medier, reklamefilm, filmer i sosiale medier, og så videre. Både "flyktige videoer", for eksempel i Instagram- eller Snapchat-story, og varige innlegg er omfattet.


Hvordan skal det merkes?

Merket skal være lett gjenkjennelig for publikum og fremstå som en kontrast til resten av bildet. Det er fastsatt i forskrift til markedsføringsloven hvordan merket skal se ut. Merket skal dekke 7 % av bildeflaten og som hovedregel plasseres i øverste venstre hjørne.


Hvem skal merke reklamen?

Merkeplikten gjelder både annonsør og den som utformer reklamen. Dette inkluderer reklamebyråer, annonsører, og influencere som reklamerer for varer og tjenester hvor de mottar en eller annen form for godtgjørelse.


Håndheving og tilsyn

Forbrukertilsynet fører tilsyn med at reglene overholdes. Brudd på reglene kan medføre vedtak om forbud eller påbud fra Forbrukertilsynet, og kan også sanksjoneres med overtredelsesgebyr. Både annonsør, influencere og de som utformer reklamen kan risikere sanksjoner, og etter omstendighetene kan også redaktører og andre formidlere holdes ansvarlig for medvirkning til lovbrudd.


Konklusjon

Kravet om merking av retusjert reklame er en viktig endring som alle som jobber med reklame må være oppmerksomme på. Det er viktig å forstå hva disse nye reglene innebærer og hva du må gjøre for å overholde dem. Hvis du har spørsmål om disse nye reglene, eller hvis du trenger hjelp med å overholde dem, er du velkommen til å kontakte oss. Vi er her for å hjelpe deg med å navigere i dette nye landskapet.

Kontaktpersoner

Advokat

Servet Yildiz Stêrk

Managing Partner

Som grunnlegger av Advokatfirmaet Sterk, representerer Servet klienter i komplekse nasjonale og internasjonale saker. Han utmerker seg som en kreativ problemløser med en unik evne til å finne praktiske løsninger, selv i de mest krevende situasjonene. Servet er kjent for sin diskresjon, integritet og evne til å skape tillitsfulle relasjoner med klienter og motparter.

Forretningsutvikler

Ece Ella Stêrk

Managing Partner

Som strategi- og forretningsutvikler i Advokatfirmaet Sterk bidrar Ece Ella Stêrk med innsikt og rådgivning for å utvikle firmaets tjenester og forretningsområder. Hun har bred kompetanse innen digital strategi, dataanalyse og prosjektledelse fra ulike bransjer. Ece evner å se nye muligheter og optimalisere prosesser med fokus på kostnadseffektivitet og lønnsomhet. Hennes analytiske og kreative evner, kombinert med internasjonal erfaring, gjør henne til en verdifull bidragsyter for å videreutvikle Advokatfirmaet Sterk i en stadig mer digitalisert verden.

Hos Advokatfirmaet Sterk er mangfold, samarbeid og integritet bærebjelkene i vår kultur. Vi tror de beste løsningene skapes når ulike perspektiver møtes med åpenhet og respekt. Gjennom tillitsfullt teamarbeid, kompromissløs kvalitet og genuin omsorg for klienten, går vi i bresjen for en ny type advokatvirksomhet. Her er din sak vår hjertesak – vi er din medspiller og støttespiller helt til målet er nådd. Med vår unike kombinasjon av bred ekspertise, høy faglig standard og ekte engasjement, er vi rigget for å finne de optimale svarene på dine juridiske utfordringer.

Hos Advokatfirmaet Sterk er mangfold, samarbeid og integritet bærebjelkene i vår kultur. Vi tror de beste løsningene skapes når ulike perspektiver møtes med åpenhet og respekt. Gjennom tillitsfullt teamarbeid, kompromissløs kvalitet og genuin omsorg for klienten, går vi i bresjen for en ny type advokatvirksomhet. Her er din sak vår hjertesak – vi er din medspiller og støttespiller helt til målet er nådd. Med vår unike kombinasjon av bred ekspertise, høy faglig standard og ekte engasjement, er vi rigget for å finne de optimale svarene på dine juridiske utfordringer.

Kontaktpersoner

Bilde av Advokatfirmaet Sterks stempel klar til bruk med et skarpt avtrykk på papir, som fremhever firmaets fokus på detaljer og autentisitet.

"Rettferdighet krever ikke bare å kjenne loven, men også å forstå menneskene den beskytter. Hos oss er du mer enn en sak; du er en historie som fortjener å bli hørt"

Servet Yildiz StÊrk

Relaterte artikler

bottom of page