8. apr. 2025
Skriftlig arbeidsavtale – Krav, innhold og konsekvenser ved manglende dokumentasjon
Arbeidsmiljøloven stiller krav om at det opprettes en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, selv om selve arbeidsforholdet rettslig sett kan være etablert uten skriftlighet. Formålet med skriftlighetskravet er todelt:
Klarhet og forutsigbarhet: Sikre at begge parter har en felles forståelse av arbeidsforholdets vilkår
Bevissikring: Dokumentere hva partene har avtalt, for å redusere risikoen for senere tvister
Skriftlighetskravet er en implementering av EU-direktiv 91/533/EØF, som skal sikre arbeidstakere beskyttelse og forutsigbarhet. I 2019 ble dette forsterket gjennom direktiv (EU) 2019/1152 om tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår, som vil medføre ytterligere endringer i norsk rett.
Rettslig grunnlag og frister
Skriftlighetskravet følger av arbeidsmiljøloven §§ 14-5 og 14-6. Viktige frister:
Hovedregel: Skriftlig arbeidsavtale skal opprettes senest én måned etter at arbeidsforholdet begynte
Ved kortvarige arbeidsforhold (under én måned): Avtalen skal foreligge umiddelbart
Ved arbeidsutleie: Avtalen skal foreligge umiddelbart
Ved utenlandsarbeid (over én måned): Avtalen skal opprettes før avreise
Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av tillitsvalgt eller annen representant, både ved utarbeidelse av den opprinnelige arbeidsavtalen og ved senere endringer.
Minimumskrav til arbeidsavtalens innhold
Arbeidsmiljøloven § 14-6 setter detaljerte minimumskrav til arbeidsavtalens innhold. Avtalen skal inneholde opplysninger om alle forhold av "vesentlig betydning" i arbeidsforholdet, herunder spesifikt:
Grunnleggende informasjon
Partenes identitet
Arbeidsplassen (eller forretningsadresse/hjemsted ved skiftende arbeidssteder)
Beskrivelse av arbeidet, tittel, stilling eller arbeidskategori
Tidspunkt for arbeidsforholdets begynnelse
Ansettelsesforhold
Forventet varighet og grunnlag ved midlertidig ansettelse
Eventuelle prøvetidsbestemmelser
Arbeidsvilkår
Rett til ferie og feriepenger samt regler for fastsettelse av ferietidspunkt
Oppsigelsesfrister for begge parter
Lønn, tillegg, godtgjørelser, pensjonsinnbetaling, utbetalingsmåte og -tidspunkt
Arbeidstid
Lengde og plassering av daglig og ukentlig arbeidstid
Ved periodevis arbeid: Fastsettelse eller beregningsgrunnlag for når arbeidet skal utføres
Lengde av pauser
Eventuelle særlige arbeidstidsordninger
Kollektive forhold
Opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet
Ved tariffavtaler inngått av parter utenfor virksomheten: Hvem tariffpartene er
For punktene om ferie, oppsigelsesfrister, lønn og arbeidstid er det tilstrekkelig at arbeidsavtalen henviser til relevante lover eller tariffavtaler.
Særlige krav ved utenlandsarbeid
Ved arbeid i utlandet (over én måned) gjelder ytterligere krav etter § 14-7:
Varigheten av arbeidet i utlandet
Valutaen vederlaget skal utbetales i
Eventuelle kontant- og naturalytelser knyttet til utenlandsarbeidet
Eventuelle vilkår for hjemreise
Endringer i arbeidsforholdet
Endringer i arbeidsforholdet skal tas inn i arbeidsavtalen senest én måned etter at endringen trådte i kraft, jf. § 14-8. Dette gjelder ikke endringer som skyldes endringer i lovgivning eller tariffavtaler.
Det er viktig å merke seg at § 14-8 regulerer arbeidsgivers informasjonsplikt, men sier ikke noe om arbeidsgivers rett til ensidig å gjennomføre endringer. Dette reguleres av reglene om arbeidsgivers styringsrett.
Konsekvenser av manglende skriftlighet
Manglende skriftlighet gjør ikke arbeidsavtalen ugyldig, men kan få flere viktige konsekvenser:
Bevisbyrderegelen: Ved tolkningstvil vil avtalen tolkes i arbeidsgivers disfavør
Tung bevisbyrde: Arbeidsgiver pålegges en tung bevisbyrde for påståtte vilkår som ikke er skriftlig dokumentert
Myndighetssanksjoner: Tilsyn fra Arbeidstilsynet kan medføre pålegg og tvangsmulkt
I Rt. 2007 s. 129 (Kirkegårdsarbeider) fastslo Høyesterett at arbeidsgiveren måtte pålegges en "tung bevisbyrde" for at det forelå en midlertidig ansettelsesavtale når dette ikke var dokumentert skriftlig. Det måtte kreves "klar sannsynlighetsovervekt" for at dette var tilfelle.
Arbeidsavtaledokumentet vs. arbeidsavtalens innhold
Det er viktig å være klar over at det formelle arbeidsavtaledokumentet ikke nødvendigvis er avgjørende for hva som faktisk er avtalt mellom partene. Ifølge HR-2020-1339-A (ISS) må hva som anses som avtalt avgjøres etter prinsippene som gjelder for tolkning og utfylling av arbeidsavtaler.
Henvisning til lov og tariffavtaler
Et særlig spørsmål er betydningen av henvisninger til lovbestemmelser eller tariffavtaler i arbeidsavtalen:
Tariffavtaler: For tariffbundne parter har henvisningen normalt ikke selvstendig betydning, da tariffavtalens normative virkninger uansett skaper individuelle rettigheter. For utenforstående arbeidstakere vil henvisningen normalt bety at tariffavtalens individuelle arbeids- og lønnsvilkår er gjort til en del av arbeidsavtalen.
Lovbestemmelser: Ifølge HR-2020-1339-A (ISS) må arbeidsavtalen som hovedregel utfylles med lovens bestemmelser det er henvist til, med mindre det er holdepunkter for at henvisningen bare var ment som informasjon.
Praktiske anbefalinger for arbeidsgivere
Utforming av arbeidsavtalen
• Bruk klart og tydelig språk som begge parter forstår • Sørg for at alle lovpålagte minimumskrav er oppfylt • Vær presis i beskrivelsen av arbeidsoppgaver og stillingsprosent • Spesifiser tydelig om ansettelsen er fast eller midlertidig • Ved midlertidig ansettelse: Angi klart hjemmel, varighet og begrunnelse
Prosess ved avtaleinngåelse
• Etabler faste rutiner for utarbeidelse av arbeidsavtaler • Informer arbeidstaker om retten til bistand fra tillitsvalgt • Gi arbeidstaker tilstrekkelig tid til å sette seg inn i avtalen • Sørg for at begge parter signerer avtalen før tiltredelse • Dokumenter eventuelle muntlige tilleggsavtaler skriftlig
Oppfølging og oppdatering
• Implementer systemer for å fange opp endringer som krever oppdatering av arbeidsavtalen • Sørg for at endringer dokumenteres innen én-månedsfristen • Gjennomgå jevnlig maler for arbeidsavtaler for å sikre at de er oppdatert med gjeldende rett • Ved overtakelse av virksomhet: Vurder nøye henvisninger til lover og tariffavtaler
Konklusjon
Skriftlighetskravet har en sentral rolle i å sikre klarhet og forutsigbarhet i arbeidsforhold. Selv om manglende skriftlighet ikke gjør arbeidsavtalen ugyldig, kan det få betydelige konsekvenser ved tolkningstvist. Arbeidsgivere bør derfor prioritere grundig dokumentasjon av alle vesentlige forhold i arbeidsforholdet, både ved etablering og ved senere endringer.